اشاره:
با توسعه فناوری های مبتنی بر وب دنیای کسب و کار به شدت دچار تغییر و تحول شده است. روش ها و الگوهای سنتی تجارت، کسب و کار، بازاریابی و در کل اقتصاد با تکنیک ها و ابزارهای فناورانه درآمیخته شده اند و امکانات و فرصت های جدیدی را برای توسعه فرایند های اقتصادی و بهینه سازی روند کارها فراهم کرده اند.
دنیای وب و فناوری اینترنت حوزه فعالیت سازمان ها و شرکت های کوچک و متوسط را گسترده کرده است و بازارهای جدیدی را به روی آنها گشوده است و از این طریق فضای رقابتی عادلانه تری را برای آنها فراهم کرده است تا همه شرکت های علاقه مند په پیشرفت بتوانند از این سکوی پرش به بازارهای جهانی وارد شوند. وب سایت ها به عنوان گلوگاه ارتباطی مابین صاحبان کسب و کار و مردم نقش بسیار زیادی در ایجاد و تقویت این ارتباط دارند و لازم است که برنامه های مفیدی از طریق مدیران سایت های برای این امر در مظر گرفته شود.
کشور ما نیز در چند سال اخیر از رشد چشمگیر کمی و بعضاً کیفی سایت های اینترنتی بی نصیب نبوده است و تلاش های صورت گرفته از سوی سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی منجر به ظهور سایت های بسیاری شده است.
با توجه به این که مدیریت وب سایت، موضوعی است که چالش اساسی در راه اندازی، نگهداری و توسعه هر سایتی که باهدف کسب و کار در اینترنت راه اندازی می شود، بنابراین لازم است تا مدیران سایت ها به تکنیک ها و ابزار مختلفی که در فرآیند جذب، حفظ و افزایش کاربران سایت نیاز است کاملاً آشنا باشند و در برنامه ریزی های خود از آن بهره ببرند، تا از این طریق زمینه ایجاد و افزایش درآمدهای اقتصادی را برای سایت و سازمان فراهم نمایند.
مقدمه:
هر سایت اینترنتی بر اساس حجم فعالیت خود برای نگهداری به افراد مختلفی که آشنا به امور فنی و اجرایی باشند نیاز دارد. مدیر سایت به عنوان شخصی که تنظیم کننده و هماهنگ کننده تمام این افراد است باید برای هر کدام از بخش های سایت از قبیل گرافیک، محتوا، امور فنی، بازاریابی و... برنامه های مختلفی را تهیه و برای اجرا در اختیار همکاران خود قرار دهد. این برنامه ها می توانند شامل برنامه های روزانه، هفتگی و ماهانه باشند. تمامی این برنامه ها در راستای یک هدف کلی و نهایی به انجام می رسند و آن هم بالا رفتن کارایی اقتصادی سایت است.
سایت ها زمانی می توانند خود را در سطح اقتصادی اطمینان بخشی قرار دهند که از بازدیدکنندگان و کاربران و قابل توجهی برخوردار باشند. برای این کار مدیر سایت سعی می کند مطالعه و تحقیق گسترده ای بر روی عوامل و ابزارهای افزایش دهنده تعداد کاربران سایت انجام دهد و از این طریق در واقع به مطالعه شرایط و موقعیت خود در بازار مجازی اینترنت می پردازد. به عنوان مثال وی در مورد رنگ های به کار رفته در سایت، لوگو و سایر قطعات گرافیکی سایت، متن های به کار رفته و بسیاری دیگر از مسائل مرتبط با سایت به بررسی و مطالعه می پردازد.
یکی از روش ها و راهکارهایی که کمک بسیار زیادی برای بهتر شدن فرآیند مدیریت وب سایت ها می کند استفاده از گزارش ها و تحلیل های آماری است. مدیران سایت ها و مدیران بازایابی شرکت ها با استفاده از گزارش های به دست آمده از فعالیت سایت اینترنتی می توانند شناخت خوبی از موقعیت و تاثیر فعالیت های خود پیدا کنند و از این طریق نقاط ضعف و قوت سایت را به راحتی شناسایی و برای حل و تقویت آنها تغییرات لازم را در سایت اعمال نمایند و به برنامه های آینده و حتی استراتژی های سایت جهت ببخشند.
 آمار چیست؟
آمار علم روز ، نیاز عصر اطلاعات و ابزار لازم برای برنامه ریزی صحیح است. واژه آمار از كلمه لاتین Status سرچشمه گرفته است كه به معنای حالت, وضع یا موقعیت می باشد.از این واژه به عنوان ریشه واژه های Stato (دولت)، Statista (دولت شناسی یا كسی كه اطلاعات راجع به دولت دارد)، Statistica (آمار)، كه مجموعه معین راجع به دولت می باشد، به وجود آماده است.
علم آمار همانند هر علم دیگر، در نتیجه نیازهای بشر بوجود آمده است و تاریخی غنی دارد بطوریكه از دورانهای گذشته تا كنون رشد و تكامل آن ادامه یافته آست. با ظهور سرمایه داری و گسترش تجارت، آمار در مقابل مسائل مركب تر و پیچیده تری قرار می گیرد و حجم اطلاعات جمع آوری شده افزایش می یابد و در نتیجه كارهای آماری نیز توسعه می یابد. بطوریكه از نظر ماهیت عمیق تر، از نظر موضوع مورد مطالعه وسیع تر و از نظر وسائلی كه به كار گرفته می شود كامل تر می گردد.
از واژه آمار 3 معنی می توان برداشت کرد:
الف- اطلاعات عددی: مجموعه اعدادی که به روش خاصی از جامعه تحت مطالعه، جمع آوری وبه صورت جدول ونمودار باشاخه های عددی ارائه می شود.
ب – تئوری اعداد: منظور اصول وقواعدریاضی و احتمالی برای ساختن فرمولها ومحاسبه پارامترهاست .
ج – روشهای آماری: روشهایی که در جمع آوری، تنظیم وتجزیه وتحلیل وتفسیر اطلاعات عددی مورد استفاده قرار می گیرد .
 آمار تعریف واحدو روشنی ندارد زیراهر شاخه ای از علوم، آنرا وابسته به خودمی داند . اما اکثر آمار شناسان عبارت زیر را در تعریف آمار باز گو می کنند: آمار علمی است که پیرامون جمع آوری و تنظیم و تحلیل و تفسیر اطلاعات عددی سخن می گوید. در هر صورت امروزه علم آمار و تکنیک های آن در کسب و کار بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و رویکردهای اقتصادی فراوانی پیدا کرده اند.
 آمار و تحقیقات در بازاریابی الکترونیکی
تحقیقات بازاریابی روشی سیستماتیک به منظور توسعه و ایجاد اطلاعات که شامل جمع آوری، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و تهیه گزارش های کاربردی جهت کمک به فرآیندهای تصمیم گیری مدیران بازاریابی است. علم آمار بر اساس امکانات مختلفی که برای تحلیل داده ها و اطلاعات خام در اختیار دارد می تواند دانش کاربردی لازم برای تحلیل شرایط بازار را راهم کند و نیازهای اطلاعاتی مدیران را تامین کند.
مدیران بازاریابی یا مدیران سایت ها باید پرسش های زیر را برای طراحی برنامه های کلان و اجرایی خود با استفاده از آمار و تحقیقات مختلف تهیه کنند.

بازدیدکنندگان سایت و فروشگاه الکترونیکی چه کسانی هستند؟

علت خرید محصولات سایت چیست؟

هر کاربر چه محصولاتی و چه مقدار خرید انجام می دهد؟

رقبای شرکت چه موسسه ها و بنگاهها و سایت هایی هستند؟

برنامه های تبلیغاتی، بازاریابی و فروش آنها چگونه است؟(مدل کسب و کار آنها چیست؟)

نقاط ضعف و قوت رقبا در شرایط بازار چگونه است؟

کالا ها یا خدمات ارائه شده از طریق سایت چه مزیت ها و ویژگی هایی دارند؟

 ...
این سوال ها و سوالهای بسیاری که در این حوزه می تواند مطرح کرد کمک زیادی به شناسایی جایگاه و موقعیت سایت ها در بازار های الکترونیکی خواهند کرد.
فناوری اطلاعات و علم آمار
پیش از توسعه فناوری اطلاعات، همچون بسیاری از شاخه های علمی و عملی، در علم آمار نیز از روش ها و ابزارهای سنتی برای تجزیه و تحلیل و تسهیل کار استفاده می شد. اما با توسعه ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری به ویژه در چند سال اخیر با توسعه فناوری های مبتنی بر وب، امکانات و ابزارهای خوبی برای توسعه و تسهیل کارهای آماری صورت گرفته است.
از جمله مشهورترین نرم افزارهای آماری SPSS است که از قدرت خوبی نسبت به سایر نرم افزارهای هم نوع خود برخوردار است. نرم افزارهای آمارگیری مبتنی بر وب ابزارهای نسبتاً جدیدی برای تهیه گزارش های آماری در قالب های مختلف عددی، متنی، گرافیکی هستند.
ویژگی این نرم افزارهای این است که بهره گیری از آنها نیاز به تخصص زیادی ندارد و با اطلاعات مختصری می توان آمار ارائه شده را دریافت و نسبت به شرایط مختلف تحلیل کرد. شاید مهمترین شاخصه این نرم افزارها را بتوان در حرکت رو به توسعه آنها در بهره مندی از هوش مصنوعی عنوان کرد.
داده کاوی و سیستم های اطلاعات بازاریابی الکترونیکی
سیستم های اطلاعات بازاریابی الکترونیکی مجموعه ای از عوامل نرم افزاری مبتنی بر وب هستند که با استفاده از اطلاعات اعضا سایت و کاربران اینترنت و منابع داخل و خارج سازمان، روش های جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات، روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات، تکنیک های بازاریابی، برنامه ریزی، روش های کنترل صحت و ثمربخشی فعالیت ها و بالاخره ارزیابی و تغییرات و اصلاحات تصمیم گیری های و راهبردهای بازاریابی سایت ها و فروشگاه های الکترونیکی را به اجرا در می آورند.
در این روش سیستم با استفاده از بانک اطلاعات دقیق، قوی و تخصصی خود ارتباط معنا داری بین فعالیت های تک تک کاربران و سایت برقرار می کند. فرآیند داده کاوی با هدف توسعه و کاربری آمار در تکنیک ها و تاکتیک های بازاریابی هم مبتنی بر سیستم و هم به صورت دستی قابل اجرا هستند.
موفق ترین نمونه سیستم های بازاریابی الکترونیکی مبتنی بر داده کاوی در سایت www.amazon.com به عنوان بزرگترین فروشگاه الکترونیکی کتاب قابل بررسی است. در این سایت شما برای خرید باید فرم های اطلاعاتی خاصی را پر کنید و از آن پس به هنگام ورود به سایت با شناسه خاصی برای سیستم قابل تشخیص خواهید بود. سیستم از طریق بررسی ها و تحلیل های خود اطلاعات کاربر را طبقه بندی می کند و بین اطلاعات کاربر جدید و اطلاعات مربوط به کالا و خدمات سایت ارتباط بر قرار می کند.
آمار و اهمیت داده های آماری در مدیریت وب سایت ها
صنعت فناوری اطلاعات از جمله صنایع بسیار پر هزینه و در مقابل بسیار درآمد زاست. از آنجا که تداوم هر حرکت و تلاشی در این عرصه بدون توجه به شرایط و اصول اقتصادی غیر ممکن است بنابراین در مدیریت وب سایت ها که به عنوان قلب تپنده اقتصاد هر سازمانی در محیط مجازی محسوب می شوند باید توجه زیادی به چرخه مالی و اقتصادی سایت و درآمدزایی آن داشت.
همانطور که در مقدمه اشاره کردیم حضور و فعالیت کاربران و بازدیدکنندگان در سایت بزرگترین و مهمترین عامل در رسیدن به هدف درآمدزا شدن سایت ها است. از آنجا که انجام هر کار اقتصادی بدون توجه و مطالعه رویکردهای علمی و آماری بسیار پرخطر و هزینه زا است بنابراین لازم است تا مدیران سایت ها با نگاهی ویژه موضوع رویکردهای آماری را در هدایت سایت ها مورد توجه قرار دهند. مهمترین نکته قابل بررسی، استفاده از آمار برای شناخت و پیش بینی امکانات و نیازهای فعلی و آینده کاربران سایت است.
مطالعات آماری در مورد کارکرد بخش های مختلف یک سایت در دو فاز مختلف صورت می گیرد:

پیش از آغاز به کار سایت

در جریان راه اندازی، هدایت و نگهداری سایت
فاز پیش تولید سایت اختصاص به بررسی و بهره برداری از آمار و اطلاعات و تجربه هایی دارد که سایت های مختلف دیگر به دست آورده اند. در این شیوه مدیر سایت باید با انتخاب حداقل 10 سایت موفق و 10 سایت ناموفق بر اساس روش ها و استراتژی های به کار برده شده از سوی مدیران آنها، چک لیستی از علل موفقیت و ناکامی آنها تهیه کند.
این چک لیست می تواند شامل اطلاعات مربوط به ساختار گرافیکی، حجم کمی و ساختار کیفی مطالب محتوایی، به روز رسانی، زبان و.... سایت ها باشد.
مدیران با مطالعه این اطلاعات و بررسی راهکارهای موفقیت آمیز و روش هایی که منجر به شکست می شوند می توانند راهکارهای مناسبی برای تعیین ساختار سایت و فرایند های کاری آن پیش بینی و به اجرا بگذارند.
در فاز هدایت و نگهداری مسئله توجه به آمار و بهره برداری از آن بسیار پر اهمیت تر و حیاتی تر خواهد بود. چرا که تنها را برگشت قبول شکست اقتصادی و هزینه هایی است که در این راه صرف شده است. بنا براین لازم است که مدیران سایت ها از ابزارها و روش هایی که در مورد آنها توضیح داده خواهد شد استفاده کنند و به راهبردهای خود پویایی ببخشند.
آمار به مدیران سایت ها کمک می کند در زمان کوتاهی بتوانند شرایط و تغییرات خواسته های بازار و مشتریان(کاربران) را شناسایی کنند و خیلی سریع فعالیت های سایت را با آن هماهنگ سازند.
سیستم گزارش گیری و کاربردهای آن در مدیریت سایت
سیستم های آمارگیری و گزارش دهی توسعه داده شده بر مبنای وب طی چند سال اخیر از رشد فنی و کمی خوبی برخوردار بوده اند این سیستم ها از کم هزینه ترین و آسان ترین شیوه ها در تحقیقات بازایابی الکترونیکی هستند امکانات گزارش گیری آماری به 3 روش قابل استفاده هستند:
الف- از طریق سرویس هایی که شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ به سایت ها ارائه می دهد و معمولاً جزو امکانات رایگان سایت محسوب می شود.
ب- سیستم های رایگان سایت های ارائه دهنده سرویس های آماری:
این سرویس ها که از انواع ساده این سیستم ها هستند معمولاً به صورت رایگان ارائه می شوند و همه مدیران سایت ها و گردانندگان وبلاگ ها می توانند از آن برای هدایت کارهای خود استفاده کنند
ج- سیستم های حرفه ای سایت های سرویس دهنده که مدیران علاقه مند به کسب گزارش های آماری و تحلیلی اختصاصی در سطح حرفه ای با امکان عضویت و پرداخت هزینه های ماهانه می توانند از اطلاعات ارائه شده بهره گیرند.
با گسترش فارسی سازی سیستم های رایانه ای، نمونه های فارسی شده این گونه سیستم ها نیز در برخی از سایتهای ایرانی ارائه شده اند. سیستم های گزارش گیری با اطلاعات متنوعی که در اختیار شما قرار می دهند؛ می توانند در دوران آزمایشی توسعه وب سایت اطلاعات خوبی را برای تعیین تاکتیک ها و برنامه های سایت به شما بدهند.
برخی از سایتهایی که اینگونه سیستم ها و سرویس ها را ارائه می دهند عبارتند از:
1-سایت فارسی زبان: www.bravetools.com
2-سایت فارسی زبان: www.webgozar.com
3- سایت انگلیسی زبان: www.barvenet.com
4- سایت چند زبانه: www.webstats4u.com
5- سایت انگلیسی زبان www.marketleap.com
6- سایت انگلیسی زبان: www.alexa.com
7- سایت فارسی زبان: www.netsups.com
8- سایت انگلیسی زبان:www.pagerank.net
برای استفاده از اطلاعات و آماری که این سایت ها از طریق سیستم های خود دراختیار شما می گذارند می توانید به عضویت آنها درآیید و با استفاده از شناسه و گذرواژه خود وارد قسمت ثبت نام برای سیستم گزارش گیری وب سایت شوید. روند ثبت نام درهمه این سایت ها با پر کردن فرم هایی طی خواهد شد و اطلاعاتی همچون نام وب سایت،آدرس آن، نام شما، پست الکترونیک، تصویر (آیکن) دلخواه شما برای نمایش نمادی ازسیستم در گوشه ای از صفحات سایت خودتان و... از شما خواسته خواهد شد.

پس ازثبت نام و ارائه اطلاعات لازم، سیستم چند خط کد از طریق سایت یا ایمیل در اختیارشما خواهد گذاشت که شما می توانید این کد را در تمام صفحات سایت خود ما بین تگ های و قرار دهید. در هنگام بارگذاری صفحه سایت شما درمرورگر رایانه بازدیدکننده، اطلاعات مختلفی از او به وسیله این سیستم تهیه و ثبت میشود.
این سیستم ها همچنین به شما این امکان را می دهند تا با استفاده از گذرواژهمانع مطالعه اطلاعات توسط دیگران شوید. برای بررسی و آشنایی بهتر ما یک سایت را بهعنوان نمونه انتخاب کردیم و گزارش های آماری مختلفی که سایت ها ی آماری در اختیارمدیر سایت قرار می دهند را بررسی کردیم. سایت مورد بررسی www.itmportal.com است وسیستم آماری مورد بررسی در آن از سایت پیشرفته www.webstats4u.com انتخاب شده است.
امکانات و اطلاعاتی که اینگونه سیستم ها در اختیار شما می گذارند شاملموارد زیر خواهد بود.
1 - خلاصه آماری
اولین بخشی که معمولاً در این سیستم ها یافت می شود خلاصه ای کلی ازآمارهای سایت است که شامل اطلاعاتی همچون تاریخ شروع به کار محاسبه آماری سایت توسطسیستم، تعداد کل بازدیدکننده های سایت تا تاریخ بررسی گزارش، شلوغ ترین روز سایت ازنظر تعداد بازدیدکننده، حداکثر تعداد بازدید از صفحات سایت در گذشته، امروز و روزگذشته، تمام این اطلاعات می تواند در یک نگاه کلی موقعیت و جایگاه سایت شما را برایکسی که علاقه مند به همکاری و سرمایه گذاری با شما باشد نمایشدهد.
تعداد بازدید از صفحات سایت که با عنوان Page Views شناخته می شود یکعدد منحصر به فرد است و با عدد نمایش داده شده در شمارشگر سیستم تفاوت دارد. Page Views در واقع تعداد دفعاتی است که همه کاربران در صفحات مختلف سایت به گشت و گذارپرداخته اند. و با لا بودن این عدد برای یک سایت نشانگر جالب بودن و کاربردی بودنصفحات مختلف سایت برای بازدیدکنندگان است.
2 - پیش بینی روز
یکی از امکانات جالبی که برخی از سیستم ها در اختیار مدیر سایت قرار میدهند و به او امکان برنامه ریزی بهتر روزانه را می دهند ارائه پیش بینی آماریروزانه است. از این طریق سیستم بر اساس اطلاعات گذشته می تواند حدود تعدادبازدیدکننده های آن روز خاص را برای کاربر پیش بینی کند.
3 - اطلاعات آخرین بازدیدکنندگان سایت

در این قسمت شما می توانید اطلاعاتیراجع به آخرین بازدیدکنندگان سایت به دست آورید تاریخ، ساعت، IP ، نام شرکت خدماتدهنده اینترنت از جمله این اطلاعات هستند. بسته به نیاز شما تعداد قابل نمایش درسیستم های مختلف متفاوت خواهد بود.

4 - شمارشگر
شاید اولین کاری که از سیستم های آمارگیری انتظار داریمدست یافتن به اطلاعاتی از تعداد بازدیدکنندگان ورودی به سایت است. شمارشگر ها ارائهکننده رقمی هستند که نشان دهنده رقم واقعی تعداد بازدیدکنندگان از سایت است یعنیبازدیدکنندگان را بر اساس IP های منحصر به فرد جدا کرده و به صورت پویا اعداد مربوطبه هر لحظه خاص را نمایش می دهد.
این رقم در برخی سیستم ها تعداد دقیق افرادی که دریک شبانه روز و فقط از یک رایانه خاص به سایت وارد شده اند، نشان می دهد ولی دربرخی دیگر همه دفعاتی که یک نفر در طول روز حتی با IP تکراری، وارد سایت شده رانمایش می دهند. در هر صورت هر چه این عدد بزرگتر باشد نشان دهنده تعداد بازدیدکنندهبیشتر سایت است و بنابراین می توان با قدرت و دقت بیشتری برای بازاریابی اینترنتیبرنامه ریزی کرد.

هر چه تفاوت بین عدد نمایش داده شده در شمارشگر با عددنمایش داده شده در قسمتPage viewsبیشتر باشد نشان دهنده بالا بودن کیفیت سایت است. چرا که بیان می کند یک تعداد بازدیدکننده مشخص به طور متوسط از چند صفحه سایتبازدیدکرده اند.
 - 5 ملیتبازدیدکنندگان
یکی از مهمترین موضوعاتی که در بازاریابی اینترنتی مورد توجه قرار میگیرد خروج سازمان ها از بن بست های جغرافیایی و امکان توسعه تجارت در ابعاد جهانیاست. سایت ها به عنوان فروشگاه جهانی هر سازمان 24 ساعته مشغول جذب و خدمات دهی بهمشتریان از هر کشوری خواهند بود. اما نکته اینجاست که چگونه باید توجه افراد مختلفرا از سراسر دنیا و از میان هزاران سایت به سوی سایت خود جلب کنیم.
مدیران سایت هاباید با بررسی های مختلف علل جلب توجه یا عدم توجه کاربران کشورهای مختلف به سایترا بیابند و به رفع نقص و تقویت نقاط مثبت بپردازند. سیستم های آمارگیری می تواننداطلاعاتی مربوط به کشور های بازدیدکنندگان را در اختیار شما بگذارند و شما بتوانیداز طرق IP آنها صفحات جالب توجه آنها را شناسایی کنید.
در برخی سیستم های امکان شناسایی شهر محل سکونت بازدیدکنندگان نیز وجوددارد از این طریق شما می توانید تحقیقات دقیق تری برای بازاریابی اینترنتی و فروشخود داشته باشید.
-6تعداد بازدید های هفتگی
سیستم بر اساس انتخاب شما می تواند تعداد بازدیدهای هر هفته را نمایش دهد و از این طریق امکان برنامه ریزی بهتری را نسبت به فعالیت ها و اقدام های انجامشده در گذشته به شما می دهد.
 - 7تعداد بازدید ها در روزهای هفته
این اطلاعات به شما کمک می کند تا بر اساس موقعیت سایت خود بتوانیدروزهایی از هفته را که بازدیدهای بیشتری دارید شناسایی کنید و علت آن را بررسی کنیدو برای ایجاد تعادل در روزهای مختلف و استفاده مناسب از روزهای شلوغ برنامه ریزیهای خوبی انجام دهید. به عنوان مثال شاید روز شلوغ در هفته نشان دهنده تاریخ های بهروز رسانی شما باشد.
 - 8 تعداد بازدیدها در ساعت های روز
تعداد بازدیدهای هر ساعت از روز می تواند ساعت های مورد توجه بازدیدکنندگان را به شما نمایش دهد. همانطور که در شکل می بینید بیشترین تعداد بازدیدها در این سایت در ساعت یازده اتفاق افتاده است. با ترکیب روز ها و ساعت هایپر بازدید می توان به ارتباط معنی داری بین کارهای انجام شده در سایت و عملکرد بازدیدکنندگان پی برد.
شما می توانید از این اطلاعات برای تبلیغات بیشتر با تغییرات فنی سایتخود استفاده کنید به عنوان مثال برای تغییرات فنی در این سایت بین ساعت های 4 و 5بامداد بهترین زمان ممکن می باشد.
9- اطلاعات مربوط به سرویس دهندگان اینترنت
با استفاده از این اطلاعات شما می توانید با سرویس دهندگان اینترنت که کاربران شما از آنها استفاده می کنند آشنا شوید و مختصات فنی و سرعت و امکاناتی که آنها در اختیار مردم قرار می دهند بررسی کنید و در برنامه ریزی های خود این موضوع را مورد توجه قرار دهید.
10- موتورهای جستجو
اهمیت موتورهای جستجو و کارکردهای آنها در افزایش و بهینه شدن فعالیت سایت ها غیرقابل انکار است. انجام فعالیت های موازی از نظر فنی و محتوایی بر روی سایت ها و موتورهای جستجو زمینه ساز افزایش تعداد بازدیدکننده ها و مشتریان بالقوه سایت خواهد شد. بنابراین لازم است به صورت جدی از میزان اقبال موتورهای جستجوی مختلف به سایت و تعداد بازدیدکننده هایی که هر بک به سایت هدایت می کنند آگاه شویم تا از این طریق برنامه های کاری خود را برای تولید محتوا و یا همانگ کردن سایت با روبوت های موتور جستجو هماهنگ نماییم.
11- کلید واژه ها
کلید واژه های جستجو شده از سوی کاربران مختلف در تحلیل های آماری و همچنین بهینه سازی محتوایی سایت بسیار اهمیت دارند. برخی از سیستم های آماری به شما امکان می دهند تا شما این کلید واژه ها را ببینید و از این طریق چند سوال اساسی را برای خود طرح کند.
الف- ذائقه مخاطب سایت شما چگونه است و او با چه سوالاتی در ذهنش به سایت شما رسیده است؟
ب- آیا سایت شما توانسته است سوال های ذهنی یک کاربر را با توجه به کلمات کلیدی استفاده شده تامین کند؟
ج- آیا تعداد و تنوع کلمات کلیدی به کار رفته برای جذب بیشتر بازدیدکننده های احتمالی و پیش بینی شده کافی و مناسب است؟
د- چرا برخی از کلمات کلیدی زیاد و برخی دیگر کمتر جستجو می شوند؟ به عبارت بهتر آیا کلمات کلیدی اصلی سایت شما از درصد مناسبی در جستجو های کاربران برخوردارند یا خیر؟
از جمله محاسن این قسمت می توان به شناسایی کلید واژه هایی اشاره کرد که مردم برای وارد شدن به سایت از آنها استفاده می کنند. از این طریق می توان پی به روحیات و تمایلات و به طور کلی آنچه مردم برای وارد شدن به سایت شما در موتورهای جستجو وارد کرده اند برد، ضمن اینکه جایگاه سایت شما را در موتورهای جستجو با کلید واژه های مختلف تعیین و بدون صرف وقت و هزینه به شما اعلام می کند.
12- سایت های لینک دهنده و مسیر لینک های ورودی
برخی سیستم های آماری می توانند سایت های مختلفی را که از طریق لینک دادن زمینه ساز ورود کاربر به سایت شما بوده اند و تعداد دفعات این اتفاق را اعلام کنند. این کار می تواند شما را در شناسایی مبادی ورودی و هدایت کننده بازدیدکنندگان به سایت تان یاری کند و از این طریق به انجام بهتر برنامه ریزی های تبلیغاتی و همکاری های اینترنتی کمک کند. همچنین برخی سیستم های برای راحتی کار بررسی و تحلیل مسیر دقیق لینک های ورودی را نیز ارائه می کنند.
13- مرورگر اینترنت
انوع مختلف مرورگر های اینترنت دارای ویژگی ها و امکانات مختلفی هستند که به طور حتم در تنظیمات و امکانات جانبی سایت شما به هنگام طراحی موثر هستند. با دانستن این موضوع می توانید تغییرات لازم را به صفحات سایت خود بدهید و سایت خود را هماهنگ با خصوصیات عمومی مرورگرهای موجود طراحی کنید.
14- سیستم عامل
این سیستم ها می توانند سیستم عامل بازدیدکننده سایت را تشخیص دهند و به شما کمک کنند تا طراحی سایت خود را براساس ویژگی ها و امکانات این سیستم عمل ها و یا سیستم عامل قالب انجام دهید. معمولا ارائه برخی امکانات امنیتی و گرافیکی و... در سیستم عامل های مختلف غیر ممکن است. آگاهی از سیستم عامل مطلوب کاربران می تواند در هماهنگ شدن با امکانات کاربران کمک زیادی بکند.
15- برنامه های نصب شده روی رایانه کاربران
برخی از سیستم های گزارش گیری امکانات جالبی ارائه می کنند. این سیستم ها به هنگام بارگذاری صفحه سایت می توانند کلیه برنامه های کاربردی که برایشان تعریف شده و در رایانه بازدیدکننده وجود دارد را شناسایی و معرفی کنند. برنامه هایی از قبیل Acrobat reader ،media player ،java و....

از این طریق مدیران سایت ها می توانند در طراحی سایت از امکانات در اختیار کاربران استفاده کنند. به عنوان مثال اگر قصد فروش موسیقی دارید با بررسی این بخش می توانید برای شنیدن نمونه کارها از نرم افزارهای پخش موسیقی که توسط اکثر کاربران استفاده می شود بهره گرفت. یا اگر کتاب الکترونیکی می فروشید از این طریق می توانید بفهمید که آیا مثلاً چند درصد از کاربران شما از Adobe Reader استفاده می کنند.
16- وضوح صفحه نمایش و دقت رنگ آن
با دست یافتن به این اطلاعات دقت شما به هنگام طراحی گرافیکی سایت بالا خواهد رفت و شما می توانید اندازه صفحه سایت خود و همچنین رنگ بندی های موجود در سایت را بر اساس رایانه های بازدیدکنندگان تنظیم کنید.
17- محل ورود، مسیر حرکت و عنوان صفحه
یکی از مهمترین بخش های یک سیستم گزارش گیری ارائه اطلاعاتی است که از محل ورود بازدیدکننده به هریک از صفحات سایت می دهد با استفاده از اطلاعات این بخش می توانید نقاط تراکم ورودی به وب سایت خود را شناسایی کنید و بر روی آنها سرمایه گذاری بیشتری بکنید. همچنین با این ابزار می توانید جریان حرکت یک بازدیدکننده را در صفحات مختلف سایت خود رد گیری کنید و صفحات جذاب و غیر جذاب برای بازدیدکنندگان را تشخیص دهید. این شناسایی بر اساس عنوان صفحه صورت می گیرد.
18- آمارهای مقایسه ای چند سایت
یکی از امکانات بسیار مهم و قابل توجه در مدیریت اطلاعات آماری، گزارشهای مقایسه ای است که سایت های مختلف به شما ارائه می دهند. به این صورت که شما با شناسایی سایت های رقیب برای درک موقعیت و جایگاه خود در برابر آنها با استفاده از نشانی اینترنتی سایت به سیستم امکان می دهید تا سایت شما و رقبایتان را بر اساس اطلاعات و شاخص های مختلف مقایسه و تحلیل کند و به شما گزارش دهد.
برای بهره گیری از این سیستم ها می توانید به سایت معروفwww.alexa.com و www.marketleap.com مراجعه کنید. همانطور که در تصویر می بینید در مقایسه انجام شده بین www.itmportal.com و سه سایت با سابقه مرتبط با فناوری اطلاعات آمار زیر با توجه میزان محبوبیت لینک آنها در موتورهای جستجو ارائه شده است.
علاوه بر این سیستم به شما امکان می دهد تا اطلاعات مربوط به محبویت لینک هر یک از سایت ها را شناسایی و گزارش های آماری را بر روی نمودار در اختیار داشته باشید. برخی از سیستم ها نمودار ها را برای مقایسه بهتر بر روی یک محور مختصات ارائه می کنند.
نتیجه
در بررسی های ارائه شده شاهد بودیم که حتی ساده ترین آمار مربوط به سایت تا چه حد می تواند در مدیریت آن نقش داشته باشد. بنابراین لازم است برای موارد ذکر شده توجه زیادی قائل شویم و در برنامه های کلان بازاریابی اینترنتی خود آنها را مورد استفاده قرار دهیم.
استفاده از اطلاعات آماری از دوجنبه برای سازمان اهمیت دارد :

مشتری

سایت های رقیب
با استفاده از این اطلاعات می توانید برنامه های خود را هماهنگ باروحیه، خواست ها و دیدگاه های مشتری طراحی و به اجرا درآوردید و همچنین با بررسیموقعیت سایت های رقیب از طریق اطلاعات آماری، روش ها و راهکارهای مناسبی که آنهاپیش گرفته اند را شناسایی و تاکتیک های مشابه یا ضد تاکتیک برای آن ها به اجرادرآورید

منبع:  ITPaper.ir
 

نظر خود را اضافه کنید.

0 / 8000 محدودیت حروف
متن شما باید بین 3 تا 8000 حرف باشد
  • هیچ نظری یافت نشد